Der er lige nu udfordringer med at gennemføre bestillinger grundet nedetid hos Dataforsyningen. Se mere hos Dataforsyningen.
Der er lige nu udfordringer med at gennemføre bestillinger grundet nedetid hos Dataforsyningen. Se mere hos Dataforsyningen.
Overvejer du at købe en elbil, mangler du et ladekabel til opladning, eller er du i tvivl om, hvad et mormorkabel er? I dette indlæg giver vi dig svarene på nogle af de mest stillede spørgsmål vedrørende ladekabler til ebiler. Hvad end du søger viden om, hvor langt et kabel bør være, hvad mode betyder eller om din bil kan bruge en lynlader, så får du svaret her.

Måske har du tøvet med skifte din benzin- eller dieselbil ud med en elbil, fordi du er bange for at det er besværeligt med ladning. Men faktisk er det ikke meget anderledes, end når du oplader din mobil eller computer. Det eneste, du har brug for, er et ladekabel og en station du kan oplade fra – en offentlig tilgængelig ladestander eller en ladeboks i privaten.
Inden vi dykker ned i, hvad du skal vide om ladekabler og opladning, gennemgår vi et par begreber, der er vigtige at have kendskab til, når du køber elbil. På den måde kan du meget lettere vælge det ladeudstyr, der passer til din elbil og dit hjem og samtidig holde styr på sikkerheden.
Ampere (A) er en måleenhed for elektrisk strøm. Antal ampere indikerer, hvor mange elektroner, der passerer gennem en ledning per sekund. En elbil har typisk brug for 16 ampere, hvis du skal kunne lade den.
kW står for kilowatt, som er den effekt, der kan tilføres til elbilens batteri. En ladeboks med 11 kW har brug for 16 ampere, mens en ladeboks med 22 kW har brug for 32 ampere.
kWh er kilowatttime og dækker og bruges til at måle vores strømforbrug. Det er med andre ord kilowatt over tid. Det er for eksempel den måleenhed din elregning opgøres i. Læs mere om kW og kWh her.
Mode dækker ganske enkelt over den måde strømmen bliver overført til din bil på. Der findes forskellige modes. Dem vender vi tilbage til lige nedenfor.
Nu har vi styr på nogle af de mest basale begreber. Hæng på. Så gennemgår vi alt, du bør vide om kabler til elbil.

Der findes en række af forskellige ladekabler til elbiler, som bruges til at forbinde bilen til en opladningsstation.
Helt overordnet inddeles kablerne ud fra mode 1-4. Mode 1-kablet er forældet og kan ikke fås længere. Vi nøjes derfor med at gennemgå de tre andre.
Når du køber en elbil følger der som regel et mode 2-kabel med. Et såkaldt mormorkabel. Det ligger typisk i bagagerummet. Mode 2-kablet kan bruges i nødstilfælde til at oplade din elbil. Det kan kobles en ganske almindelig stikkontakt. Grunden til, at det kun skal bruges i nødstilfælde er, at kablet giver en risiko for overbelastning. Det vil i værste tilfælde kunne føre til brand. Hvis du en dag bliver nødt til at tage mormorkablet i brug, bør du aldrig oplade med det i mere end 2 timer, og strømstyrken bør ikke komme over 6 ampere.
Mode 3 er det kabel, der bruges som standard til både ladebokse i hjemmet og offentlige ladestandere.
Mode 4-kablet bruges i lynladere på vejene. Det oplader bilen med jævnstrøm, hvilket gør at der kan overføres flere kW. Det er ikke muligt at købe mode 4-kabler løst.
Opsumering:
Hvis du af den ene eller anden grund, står og mangler et ladekabel til din elbil til daglig brug, er det altså et mode 3-kabel, du skal have fat i. Hvis ikke du har et mode 2-kabel, er det også en god idé at anskaffe dig sådan et til nødstilfælde.

Måske har oplevet at blive frustreret over, at din nye mobiltelefon ikke passer med din gamle oplader? Noget lignende gælder også for elbiler, men heldigvis ikke i samme omfang. Der findes primært to forskellige ladestik til elbiler: Type 1 og Type 2. Valget af ladekabel afhænger af stikket på elbilen og de opladningsstandarder, køretøjet understøtter.
Type 1-stikket er ikke ret almindeligt i Danmark. Har du en bil med type 1-kabel, kan du dog alligevel godt bruge offentlige ladestandere. Det kræver dog, at du har et kabel, der har type 1-stik i den ene ende og type 2 i den anden, så det kan komme ind i ladestanderen.
Standard: AC-opladning (vekselstrøm) med én fase. Kan maksimalt bruges op til 7,4 kW.
Bruges primært af: Ældre og visse mindre elbiler, især fra USA g Asien.
Type 2-stikket er det mest udbredte indenfor elbiler i Danmark og Europa.
Standard: AC-opladning (vekselstrøm) med mulighed for både én- og trefaset opladning. Kan maksimalt benyttes op til omkring 50 kW.
Bruges primært af: De fleste moderne elbiler i Europa.
Valget mellem et 11 kW og 22 kW ladekabel afhænger af din elbils opladningskapacitet og hvor hurtigt du gerne vil oplade bilen. Forskellen på de to kabler er nemlig ganske enkelt at en 22 kW lader dobbelt så hurtigt. Offentlige ladestandere kan typisk oplade med 22 kW. Det er praktisk, fordi det gerne skal gå lidt hurtigt, når vi er på farten. Det vil derfor give god mening at inverstere i et ladekabel, der kan håndtere 22 kW, hvis du oplader meget på vejene.
Hvis du skal have en ladeboks til privaten, vil 11 kW i mange tilfælde være tilstrækkeligt, hvis du primært oplader over natten. Læs mere om forskellene mellem 11 kW og 22 kW her.
Ladekabler til elbiler fås i forskellige længder fra 3-10 meter. Det mest almindelige er 5/6 meter. For de fleste elbilsejere er denne længde på et ladekabel god, fordi man er garanteret, at kablet kan nå fra boks/stander til bil og samtidig ikke skal køre rundt med unødvendig lang kabel. Hvis du ved, at du tit holder langt væk fra din boks, kan du naturligvis blot købe et længere kabel.

Ja. Uanset om du har en elbil eller, en hybridbil en plugin-hybridbil, kan du oplade din bil på samtlige offentlige ladestationer i Danmark. Det gælder også, hvis du ikke har noget abonnement. Du betaler blot et engangsbeløb, på samme måde som når du tanker diesel eller benzin.
Ja. Alle elbiler kan bruger en lynlader til at lade op. Du skal dog være opmærksom på, at nogle bilmærker har opsat ladebokse, der kun kan bruges til specifikt deres mærke. Med andre ord: alle biler kan bruge en lynlader, men ikke alle lynladere kan bruges af alle elbiler.
Vi håber, at du er blevet meget klogere på, hvilke faktorer, du skal have øje for, når du skal vælge et ladekabel. Som vi har gennemgået, er der en lang række af faktorer, der afgør, hvilket ladekabel, der er bedst for netop dig.
Det gælder blandt andet bilens maksimale ladeefekt, din ladeboks’ kapacitet, stiktype og ønskede kabellængde.
Du har overordnet brug for to forskellige kabler. Nogen tror de kan nøjes med et mormorkabel og spare penge ved ikke at have nogen boks, men blot bruge stikkontakten. Dette er dog både farligt og en meget langsom proces. Du bør derfor aldrig kun nøjes med et mormorkabel.
Uanset om det er et mormorkabel eller et opladerkabel til din elbil, du mangler, er der nogle simple steps du kan følge. Dem oplister vi for dig nedenfor.
Step 1: Stiktype: Tjek om din bil har brug for type 1 eller 2
Step 2: Mode: Vælg mode 2, hvis det er et mormorkabel, du mangler, og vælg mode 3, hvis det er et opladerkabel
Step 3: Ladeefekt: Vælg en lader med de ampere, som din bil kan håndtere
Step 4: Vælg en kapel med den længde, du har brug for
Step 5: Sammenlign priser på forskellige kabler, så du ikke betaler en unødvendig høj pris.
Vil du læse endnu mere om ladekabler? bliv klogere på forskellene her.

For langt de flestes tilfælde er der gode gevinster ved at investere i en ladeboks til hjemmet. For selvom der efterhånden er ladestandere fordelt i hele landet, kan du spare mange penge ved at have din egen ladeboks. Har du en variabel strømpis, kan du nemlig altid udnytte, når strømmen er billigst.
Der findes mange ladebokse på markedet. Men prisen og kvaliteten varierer.
Få tips til, hvordan du vælger den rigtige ladeboks.
Zaptec Go er populær blandt andet fordi den kan oplade med en effekt på 22 kW og er kompatibel med alle elbiler på markedet. Desuden tilbyder den funktioner som dynamisk ladestyring og integration med solceller.
Easee Lite er en af de mest prisvenlige ladestationer på markedet og har en opladningskapacitet på op til 11 kW. Den er også kendt for sin robusthed og holdbarhed samt muligheden for installation på under en time.
Det kan være svært at vælge den rigtige model.
Brug vores beregner, og se hvilken ladeboks der passer bedst til dit hjem og elbil.
Vores elaftale
Med vores elaftale får du en elpris, der opdateres time for time baseret på markedspriserne på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det giver dig mulighed for at vælge at bruge strøm, når prisen er lavest.
Den pris, der vises, er gennemsnitsprisen fra sidste måned. Derfor vil den faktiske pris, du betaler, når din elaftale træder i kraft, afvige fra den viste pris.
Elprisen består af:
Timeprisen for rå el: 76,79 øre / kWh
Tillæg: 0 øre / kWh*
Den gennemsnitlige elpris i Østdanmark (DK2) hos Power Fuel var 76,79 øre/kWh sidste måned.
Derudover skal du betale for handelsomkostninger, transport og afgifter:
Transport 46,11 øre / kWh
Handel: 3,75 øre / kWh
Afgifter: 90 øre / kWh
Samlet pris: elprisdk2 + t+h+a kr./kWh + 0 kr**. om måneden.
Din samlede elregning vil være sammensat af elprisen, handelsomkostninger, transport, afgifter og abonnementer.
* I hele 2025. Derefter 5 øre / kWh i tillæg.
** I hele 2025. Derefter 29kr/md.
Elprisen
“Rå el” henviser til den timepris, der gælder på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det er den grundlæggende pris for strømmen uden ekstra omkostninger. Tillægget dækker dét, som vi som elselskab opkræver for at levere strømmen til dig.
Handelsomkostninger
Handelsomkostningerne dækker de udgifter, vi har ved at købe strøm gennem Energi Danmark på elbørsen. Derudover omfatter de omkostningerne ved eventuelle forskelle mellem de estimerede og faktiske forbrug samt finansieringsomkostninger forbundet med handelen. Handelsomkostningerne for den aktuelle periode er 3,75 øre/kWh, og disse udgifter videresendes til dig uden yderligere tillæg eller profit.
Handelsomkostningerne bliver justeret automatisk to gange om året (1. januar og 1. juli) for at afspejle de faktiske udgifter forbundet med handlen.
Transport og afgifter
Alle elselskaber er forpligtede til at opkræve transport og afgifter på vegne af dit lokale elnetselskab, Energinet og staten. Vi opkræver disse beløb og videresender dem uændret og uden gebyrer.
I vores eksempel anvender vi elnetselskabet N1 (46,11 øre/kWh ved et forbrug på 4.000 kWh), elafgiften på 90 øre/kWh, og moms er inkluderet i alle beløb.
Abonnement og betalingsform
Uanset dit elforbrug betaler du hos Power Fuel 0 kr. om måneden i abonnement i resten af 2025 samt et eventuelt gebyr for den betalingsmetode, du har valgt.
Vores elaftale
Med vores elaftale får du en elpris, der opdateres time for time baseret på markedspriserne på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det giver dig mulighed for at vælge at bruge strøm, når prisen er lavest.
Den pris, der vises, er gennemsnitsprisen fra sidste måned. Derfor vil den faktiske pris, du betaler, når din elaftale træder i kraft, afvige fra den viste pris.
Elprisen består af:
Timeprisen for rå el: 73,11 øre / kWh
Tillæg: 0 øre / kWh*
Den gennemsnitlige elpris i Vestdanmark (DK1) hos Power Fuel var 73,11 øre/kWh sidste måned.
Derudover skal du betale for handelsomkostninger, transport og afgifter:
Transport 46,11 øre / kWh
Handel: 3,75 øre / kWh
Afgifter: 90 øre / kWh
Samlet pris: eldk1+t+h+a kr./kWh + 0 kr.** om måneden.
Din samlede elregning vil være sammensat af elprisen, handelsomkostninger, transport, afgifter og abonnementer.
* I hele 2025. Derefter 5 øre / kWh i tillæg.
** I hele 2025. Derefter 29 kr/md.
Elprisen
“Rå el” henviser til den timepris, der gælder på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det er den grundlæggende pris for strømmen uden ekstra omkostninger. Tillægget dækker dét, som vi som elselskab opkræver for at levere strømmen til dig.
Handelsomkostninger
Handelsomkostningerne dækker de udgifter, vi har ved at købe strøm gennem Energi Danmark på elbørsen. Derudover omfatter de omkostningerne ved eventuelle forskelle mellem de estimerede og faktiske forbrug samt finansieringsomkostninger forbundet med handelen. Handelsomkostningerne for den aktuelle periode er 3,75 øre/kWh, og disse udgifter videresendes til dig uden yderligere tillæg eller profit.
Handelsomkostningerne bliver justeret automatisk to gange om året (1. januar og 1. juli) for at afspejle de faktiske udgifter forbundet med handlen.
Transport og afgifter
Alle elselskaber er forpligtede til at opkræve transport og afgifter på vegne af dit lokale elnetselskab, Energinet og staten. Vi opkræver disse beløb og videresender dem uændret og uden gebyrer.
I vores eksempel anvender vi elnetselskabet N1 (46,11 øre/kWh ved et forbrug på 4.000 kWh), elafgiften på 90 øre/kWh, og moms er inkluderet i alle beløb.
Abonnement og betalingsform
Uanset dit elforbrug betaler du hos Power Fuel 0 kr. om måneden i abonnement i resten af 2025 samt et eventuelt gebyr for den betalingsmetode, du har valgt.
Vores elaftale
Med vores elaftale får du en elpris, der opdateres time for time baseret på markedspriserne på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det giver dig mulighed for at vælge at bruge strøm, når prisen er lavest.
Den pris, der vises, er gennemsnitsprisen fra sidste måned. Derfor vil den faktiske pris, du betaler, når din elaftale træder i kraft, afvige fra den viste pris.
Elprisen består af:
Timeprisen for rå el: 76,79 øre / kWh
Tillæg: 5 øre / kWh
Den gennemsnitlige elpris i Østdanmark (DK2) hos Power Fuel var 81,79 øre/kWh sidste måned.
Derudover skal du betale for handelsomkostninger, transport og afgifter:
Transport 46,11 øre / kWh
Handel: 3,75 øre / kWh
Afgifter: 90 øre / kWh
Samlet pris: 2,22 kr./kWh + 29 kr. om måneden.
Din samlede elregning vil være sammensat af elprisen, handelsomkostninger, transport, afgifter og abonnementer.
Elprisen
“Rå el” henviser til den timepris, der gælder på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det er den grundlæggende pris for strømmen uden ekstra omkostninger. Tillægget dækker dét, som vi som elselskab opkræver for at levere strømmen til dig.
Handelsomkostninger
Handelsomkostningerne dækker de udgifter, vi har ved at købe strøm gennem Energi Danmark på elbørsen. Derudover omfatter de omkostningerne ved eventuelle forskelle mellem de estimerede og faktiske forbrug samt finansieringsomkostninger forbundet med handelen. Handelsomkostningerne for den aktuelle periode er 3,75 øre/kWh, og disse udgifter videresendes til dig uden yderligere tillæg eller profit.
Handelsomkostningerne bliver justeret automatisk to gange om året (1. januar og 1. juli) for at afspejle de faktiske udgifter forbundet med handlen.
Transport og afgifter
Alle elselskaber er forpligtede til at opkræve transport og afgifter på vegne af dit lokale elnetselskab, Energinet og staten. Vi opkræver disse beløb og videresender dem uændret og uden gebyrer.
I vores eksempel anvender vi elnetselskabet N1 (46,11 øre/kWh ved et forbrug på 4.000 kWh), elafgiften på 90 øre/kWh, og moms er inkluderet i alle beløb.
Abonnement og betalingsform
Uanset dit elforbrug betaler du hos Power Fuel 29 kr. om måneden i abonnement samt et eventuelt gebyr for den betalingsmetode, du har valgt.
Vores elaftale
Med vores elaftale får du en elpris, der opdateres time for time baseret på markedspriserne på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det giver dig mulighed for at vælge at bruge strøm, når prisen er lavest.
Den pris, der vises, er gennemsnitsprisen fra sidste måned. Derfor vil den faktiske pris, du betaler, når din elaftale træder i kraft, afvige fra den viste pris.
Elprisen består af:
Timeprisen for rå el: 73,11 øre / kWh
Tillæg: 5 øre / kWh
Den gennemsnitlige elpris i Vestdanmark (DK1) hos Power Fuel var 78,11 øre/kWh sidste måned.
Derudover skal du betale for handelsomkostninger, transport og afgifter:
Transport 46,11 øre / kWh
Handel: 3,75 øre / kWh
Afgifter: 90 øre / kWh
Samlet pris: 2,18 kr./kWh + 29 kr. om måneden.
Din samlede elregning vil være sammensat af elprisen, handelsomkostninger, transport, afgifter og abonnementer.
Elprisen
“Rå el” henviser til den timepris, der gælder på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det er den grundlæggende pris for strømmen uden ekstra omkostninger. Tillægget dækker dét, som vi som elselskab opkræver for at levere strømmen til dig.
Handelsomkostninger
Handelsomkostningerne dækker de udgifter, vi har ved at købe strøm gennem Energi Danmark på elbørsen. Derudover omfatter de omkostningerne ved eventuelle forskelle mellem de estimerede og faktiske forbrug samt finansieringsomkostninger forbundet med handelen. Handelsomkostningerne for den aktuelle periode er 3,75 øre/kWh, og disse udgifter videresendes til dig uden yderligere tillæg eller profit.
Handelsomkostningerne bliver justeret automatisk to gange om året (1. januar og 1. juli) for at afspejle de faktiske udgifter forbundet med handlen.
Transport og afgifter
Alle elselskaber er forpligtede til at opkræve transport og afgifter på vegne af dit lokale elnetselskab, Energinet og staten. Vi opkræver disse beløb og videresender dem uændret og uden gebyrer.
I vores eksempel anvender vi elnetselskabet N1 (46,11 øre/kWh ved et forbrug på 4.000 kWh), elafgiften på 90 øre/kWh, og moms er inkluderet i alle beløb.
Abonnement og betalingsform
Uanset dit elforbrug betaler du hos Power Fuel 29 kr. om måneden i abonnement samt et eventuelt gebyr for den betalingsmetode, du har valgt.
Med vores refusionsaftale får du:
✓ Få refusion på 76 øre / kWh – tilvælg vores el- og refusionsaftale og få den fulde refusionssats på 95 øre / kWh.
✓ Kundeservice som har åbent 24/7
✓ Automatisk planlægning af ladning
✓ Følg dit forbrug time for time i vores app
Du vil blive kontaktet af vores installationsteam indenfor 2 arbejdsdage i hverdagene i tidsrummet kl. 8.00-15.00
Vores premium installation indeholder:
✓ Kørsel til adressen (tillæg ved ikke bro-faste øer).
✓ Oplægning af 10 meter 5G4mm kabel
✓ (Kablet mellem din eltavle og ladestanderen)
✓ Installation af sikring i din eksisterer eltavle.
✓ Opsætning og montering af din ladeboks.
✓ Konfigurering og test af din ladeboks.
✓ Gennemgang af hvordan din ladeboks virker med Power Fuel App.
Læs også den fulde beskrivelse her:
powerfuel.dk/premium-installation
Har du bestilt en udskiftning af eksisterende ladeboks, nedtager vi din eksisterende ladeboks og sætter din nye ladeboks op samme sted. Vores elektriker konfigurerer og tester iht. gældende lovgivning.
Hej, beklager at siden ser lidt speciel ud – Vi arbejder på det
08/04-2024