Når du køber en elbil, bliver du præsenteret for et væld opladningsmuligheder. Markedet tilbyder løsninger både med og uden abonnement, og du skal samtidig forholde dig til forskellige abonnementstyper som fx refusions- og serviceaftaler. Det kan være svært at gennemskue, hvilken løsning der passer bedst til dig.
På denne side gennemgår vi de forskellige opladningsmuligheder og ser på fordele og ulemper ved at lade både med og uden abonnement. Målet er at hjælpe dig med at træffe det rigtige valg, der matcher dine behov. Derfor får du også præsenteret nogle retningslinjer, som kan guide dig til at finde den mest økonomiske løsning.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Elbiler kan oplades hjemme med en privat ladeboks og ude ved offentligt tilgængelige ladestandere, der fx er placeret langs veje, ved indkøbscentre, på tankstationer og arbejdspladser.
Nedenfor ser vi nærmere på de forskellige lademuligheder. Markedet er nemlig mere komplekst end blot en simpel opdeling i opladning ude og hjemme.
Illustrationen giver dig et hurtigt overblik over de forskellige ladeløsninger.
Opladning af din elbil hjemme med en privat ladeboks er den mest økonomiske løsning. Det skyldes, at strømmen kommer fra din almindelige el-aftale, hvor priserne ofte er lavere end dem ved offentlige ladestandere – især, hvis du vælger et elselskab med variabel elpris. Har du mulighed for at installere en privat ladeboks, er der flere løsninger at vælge imellem. Dem ser vi på her.
Du kan vælge at købe en ladeboks uden et abonnement på service- eller refusionsaftale. Du betaler altså kun for selve boksen og installationen. Strømmen du bruger fra boksen betaler du over din elregning.
Fordelen ved denne løsning er, at du undgår løbende omkostninger. Ulempen er, at du ikke har garanti for support, hvis der opstår problemer med ladeboksen, og du modtager heller ikke nogen refusion af elafgiften.
Uanset om du køber eller lejer en ladeboks, kan du vælge at få en service- og refusionsaftale hos din ladeoperatør. Med en sådan aftale sørger udbyderen for at servicere og vedligeholde ladeboksen. Det betyder, at hvis boksen går i stykker eller skal udskiftes, er det deres ansvar at ordne det.
Med en serviceaftale kan du også få refusion for elafgiften, som bruges til at oplade din bil. Refusionssatserne varierer, så det er en god idé at tjekke, hvor meget den enkelte udbyder tilbyder. For at få den fulde refusion skal du have strøm til både din bil og din bolig fra det samme selskab.
En service- og refusionsaftale koster typisk mellem 49 og 200 kroner om måneden.
Hvis du bor i en lejlighed eller af andre grunde ikke kan få installeret din egen ladeboks, kan du stadig oplade din elbil uden problemer. Der er mange tusinder ladepunkter i hele landet og med det voksende marked for elbiler bliver der kun flere.
Løbende betaling – hos din operatør
Når du oplader din bil på det offentlige netværk, kan du vælge at betale med en ladebrik eller en app. De fleste ladeoperatører tilbyder gratis medlemskab og sender dig en ladebrik, når du tilmelder dig. Denne brik koster typisk mellem 0-99 kr.
Du betaler for hver opladning ad hoc, men får en samlet regning fra operatøren månedligt. Dette giver dig et klart overblik over dine månedlige udgifter til strøm til bilen. Denne løsning kræver dog som regelt, at du kun benytter din ladeoperatørs ladepunkter.
Direkte betaling med roaming
Roaming dækker over, at du kan benytte ladestandere fra operatører, du ikke er kunde hos. Her betaler du per opladning. Betalingen sker straks via Apple Pay, Google Pay eller kreditkort. Hos mange operatører kræver det dog, at du har en app. Betalingen sker straks via Apple Pay, Google Pay eller kreditkort.
Abonnement med fri opladning
Nogle udbydere tilbyder abonnementsordninger, hvor alle omkostninger er inkluderet. Fordelen ved et sådant abonnement er, at du har en fast månedlig pris, uanset hvor meget du kører. Uanset om du kører 100 eller 1000 km om ugen, betaler du altså det samme. Prisen for denne type abonnement ligger typisk mellem 749-999 kr. om måneden.
Hvis du ønsker at have din egen private ladeboks derhjemme og samtidig bruge offentlige ladestandere frit, kan du vælge en alt-i-én-løsning. For samme beløb som et abonnement med fri strøm – det vil sige 749-999 kr – kan du både oplade hjemme med din egen ladeboks og ved offentlige ladestandere uden at bekymre dig om kilometerbegrænsninger.
Der er dog den ekstra udgift, at du skal betale for ladeboks og installation.
Vi håber, du har fået en bedre forståelse af de forskellige opladningsmuligheder for elbiler. Hvis du stadig er usikker på, hvad du skal vælge, så fortvivl ikke. Vi gør dig lidt klogere på, hvordan du træffer en beslutning nu.
Ved at følge nedenstående trin, kommer du forhåbentligt tættere på den rette beslutning.
Overvej først, hvor ofte du bruger bilen og hvor meget du kører dagligt. Kører du mange timer hver dag eller kun sporadisk? Hvis du tidligere har haft bil, kan du se på dit kørselmønster det seneste år for at få en idé om din nuværende situation.
Vurder derefter, hvordan dit lademønster ser ud. Hvor meget planlægger du at oplade hjemme, og hvor meget vil du lade ved offentlige ladestandere? Hvis du har mulighed for opladning hjemme, kan du estimere, hvor stor en del af opladningen der vil ske der, kontra hvor meget der vil ske ved offentlige ladestandere.
Undersøg, om du kan installere en ladeboks derhjemme, eller om du er afhængig af offentlige ladestandere. Bor du i en bolig med privat ladeplads, kan du oplade bilen om natten. Hvis du bor i lejlighed, skal du typisk benytte offentlige ladestandere. Apps kan hjælpe dig med at finde ledige ladestandere i nærheden og vise parkerings- og opladningsomkostninger.
Overvej også muligheden for opladning på din arbejdsplads.
Så langt så godt. Med disse oplysninger i baghovedet, så vælg nu det udsagn, der passer bedst på din situation:
Jeg lader primært hjemme og kører over 5.000 km om året
Størstedelen af elbilister vælger at købe en ladeboks med en tilknyttet service- og refusionsaftale. Prisen for denne type abonnement ligger typisk mellem 49-99 kr. om måneden.
Denne aftale sikrer adgang til service, hvis der opstår problemer med ladeboksen. Derudover kan du få refunderet elafgiften for opladningen, hvilket kan være økonomisk fordelagtigt, hvis du kører mere end 5.000-10.000 km om året, afhængigt af abonnementets pris.
Jeg lader hovedsageligt hjemme og kører under 5.000 km om året
Når du ikke har et særligt stort kørselsbehov, vil prisen for en refusions- og serivceaftale i langt de fleeste tilfælde udgøre en meget stor del af den refusion, du kan opnå.
Hvis dit behov for at køre er lille, kan det derfor faktisk godt bedst betale sig at have en privat ladeboks uden serviceaftale. Det er svært at sige, præcis hvornår det går fra at kunne betale sig til ikke at kunne betale sig, men det ligger et sted mellem 5.000-10.000 årligt kørte kilometer.
Det eneste du skal være opmærksom på er, at hvis du oplever problemer med boksen ikke kan være garanteret at få gratis service fra udbyder. I så fald skal du kontakte leverandøren af ladeboksen. Det vil sige, at hvis du fx har en Zaptec ladeboks, er det Zapp du skal kontakte.
Jeg lader kun på offentlige ladestandere og kører sporadisk/almindeligt
Hvis du kun bruger bilen til korte ture, såsom til og fra arbejde eller afhentning af børn, kan det være den billigste løsning at betale løbende med en ladebrik eller app og være tilmeldt en ladeoperatør. Hvordan du bedst holder styr på dine udgifter, kan være en personlig præference. Hvis du foretrækker at betale direkte for hver opladning, er det naturligvis en mulighed, men det kan være en smule dyrere.
Jeg kører 30.000+ km om året og lader både ude og hjemme
Det er svært at give et entydigt svar på, hvor mange kilometer du skal køre om året, før et abonnement med fri opladning kan betale sig. Tallet på 30.000 km bør derfor tages med forbehold; det er dog en indikator for, at du skal køre en del, før du får økonomisk fordel af et abonnement. For at finde ud af, om et sådant abonnement er fordelagtigt for dig, bør du beregne, hvor meget du i gennemsnit betaler for strøm til bilen over en periode, fx et år.
Nu har du forhåbentligt en klar idé om, hvilken opladningsløsning der passer til dine behov. Derfor er det tid til at finde den mest økonomiske udbyder. Undersøg hvilke priser forskellige ladeoperatører tilbyder for den løsning, du har valgt.
Husk at tjekke eventuelle omkostninger forbundet med at skifte ladeoperatør, før du indgår en aftale.
Hvis du er så heldig, at du har mulighed for at installere en privat ladeboks i hjemmet, står vi til rådighed.
Hos Power Fuel kan du vælge mellem to af markedets bedste ladebokse:
Zaptec Go
Easee Lite
Du kan læse mere om forskellene på boksene her.
Ladeboks uden refusions- og serviceaftale
Ladeboks med refusions- og serviceaftale
Ladeboks med refusions- og serviceaftale + strømaftale.
Ja.
Langt de fleste udbydere gør deres ladestandere tilgængelige, selvom du ikke er fast kunde hos dem. Det betyder, at du kan være kunde hos én ladeoperatør og stadig bruge ladestandere fra andre udbydere.
Du kan også vælge helt at undlade at være kunde hos nogen. Vær dog opmærksom på, at prisen per kWh ofte er lidt højere, når du oplader uden at være fast kunde hos en specifik ladeoperatør.
Prisen for opladning på offentlige ladestandere varierer betydeligt mellem forskellige udbydere. Generelt kan du forvente at betale mellem 3 og 6 kr. pr. kWh. Opladning med en lynlader ligger ofte i den højere prisklasse.
Til sammenligning er prisen for opladning derhjemme typisk mellem 2 og 3 kr. pr. kWh, afhængigt af dit elselskab og tidspunktet på dagen. Det skyldes, at du typisk kun betaler den elpris, der er gældende for din elaftale.
Med vores refusionsaftale får du:
✓ Få refusion på 76 øre / kWh – tilvælg vores el- og refusionsaftale og få den fulde refusionssats på 95 øre / kWh.
✓ Kundeservice som har åbent 24/7
✓ Automatisk planlægning af ladning
✓ Følg dit forbrug time for time i vores app
Du vil blive kontaktet af vores installationsteam indenfor 2 arbejdsdage i hverdagene i tidsrummet kl. 8.00-15.00
Vores premium installation indeholder:
✓ Kørsel til adressen (tillæg ved ikke bro-faste øer).
✓ Oplægning af 10 meter 5G4mm kabel
✓ (Kablet mellem din eltavle og ladestanderen)
✓ Installation af sikring i din eksisterer eltavle.
✓ Opsætning og montering af din ladeboks.
✓ Konfigurering og test af din ladeboks.
✓ Gennemgang af hvordan din ladeboks virker med Power Fuel App.
Læs også den fulde beskrivelse her:
powerfuel.dk/premium-installation
Har du bestilt en udskiftning af eksisterende ladeboks, nedtager vi din eksisterende ladeboks og sætter din nye ladeboks op samme sted. Vores elektriker konfigurerer og tester iht. gældende lovgivning.
Hej, beklager at siden ser lidt speciel ud – Vi arbejder på det
08/04-2024
Udfyld formularen og så vender vi tilbage til dig.