Meld flytning

Hvor og hvornår skal du melde flytning? Hvem skal kende din nye adresse? Og hvad med forsyningsselskaberne – skal du selv tage affære, eller følger dine aftaler med?

Flytning rejser mange spørgsmål, og i mængden af to-do’s kan noget nemt glippe. 

Noget af det, du skal være opmærksom på, er din elaftale. Her på siden guider vi dig gennem de vigtigste regler og vilkår ved flytning – både generelt og for el specifikt. 

Tag et kig på indholdet nedenfor, for hurtigt at finde den information, du har brug for.

Indhold 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Indhold

Indhold

Hvem skal du huske at melde flytning til?

Når du flytter, er det ikke kun dit elselskab, der skal have besked. Før vi går i dybden med processen i forbindelse med el, får du en liste over alle de instanser, du skal huske at informere midt i flyttekaosset. På den måde sikrer du, at ingen bliver overset, og at dine oplysninger bliver opdateret korrekt.

Huskeliste – flytning

Nedenstående liste omfatter de vigtigste steder, hvor du skal opdatere dine oplysninger. Følger du denne liste, er du godt dækket ind.

Folkeregisteret (via Borger.dk)
Du skal melde din flytning til Folkeregisteret i tilflytningskommunen,  senest fem dage efter du er flyttet. Det gør du på borger.dk ved at logge ind med MitID. Processen på hjemmesiden er gjort nem og overskuelig, og du bliver guidet skridt for skridt. Du finder desuden også diverse informationer om alt fra flytning i særlige tilfælde til boligstøtte, valg af læge og meget mere. Når du melder flytning via Borger.dk, bliver dine oplysninger automatisk også opdateret hos Skat.
Bemærk, at du kan risikere en bøde, hvis ikke du melder din flytning.

Eventuelle abonnementer på magasiner, aviser m.m.
Måske får du en daglig, ugentlig eller månedlig levering til din adresse. Det kunne fx være måltidskasser, dagligvarer, blomster, ugeblade eller lignende.

Medlemskaber i foreninger og klubber
Hvis du eller dine børn er tilmeldt en sportsklub eller andet, skal de have besked.

Arbejdsplads, institution og uddannelse
Du skal informere din arbejdsplads om dit adresseskift, så dine oplysninger kan blive opdateret i systemet. Det samme gør sig gældende, hvis du har børn i institution, dagpleje eller lignende. Er du på SU, er det nok blot at melde din flytning til Folkeregistret. Herefter får Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, som står for din SU, automatisk besked.

Dit forsikringsselskab
Husk at informere dit forsikringsselskab om din nye adresse, så dine forsikringer (fx indbo og bilforsikring) er opdaterede.

Din bank
Banken skal have din nye adresse for at kunne sende kontoudtog og anden korrespondance til det rigtige sted.

Energi- og forsyningsselskaber
Foruden din elleverandør kan det være, du har gasleverandør, vandværk og evt. varmeselskab. De skal også have besked, så du får afregnet korrekt og undgår dobbeltbetalinger.

TV- og internetudbyder
Flyt din TV-pakke og internetabonnement til din nye adresse.

Læge og tandlæge
Beholder du din gamle læge, får du automatisk tilsendt et nyt sygesikringskort med din nye adresse, når du har meldt din flytning på borger.dk. Hvis du flytter langt væk, skal du måske vælge en ny læge. Dette kan også gøres via Borger.dk. Din tandlæge skal du selv oplyse om din nye adresse.

… Hvad med PostNord?

Når du har meldt din flytning via borger.dk, har du faktisk også meldt det til PostNord. Det sker nemlig helt automatisk, at PostNord får besked om din nye folkeregisteradresse.

Breve, blade og magasiner vil i de første seks måneder efter registreringen blive videresendt til din nye adresse, i tilfælde af at de skulle lande på din tidligere adresse. Du skal dog være opmærksom på, at det ikke gør sig gældende med pakker, som derimod bliver returneret til afsenderen.

To glade piger der er midt i en flytning

Nu har du forhåbentlig styr på, hvem der skal informeres, og hvornår. Lad os rette opmærksomheden mod el.

Skal du melde flytning til dit elselskab?

Ja. Når du flytter, skal dit elselskab have besked. Det gælder uanset om du tager din elaftale med eller gerne vil skifte til et nyt selskab. Dit elselskab får altså ikke besked, selvom du har meldt flytningen på borger.dk. 

Du kan ganske enkelt ikke få leveret strøm til en adresse, der ikke er oplyst. Derfor er det en rigtig god idé at melde flytning til dit elselskab i god tid. På den måde kan selskabet sørge for, at din strøm bliver afmeldt i dit gamle hjem og tilmeldt i dit nye. Det sikrer også, at du ikke får problemer med afregningen af dit elforbrug. 

Hvornår skal du melde flytning?

Der kan være mange bekymringer forbundet med el og flytning. Kommer du til at betale for strøm to steder? Kan du risikere ikke at have strøm på din nye adresse? Hvad hvis du gør noget forkert?

Heldigvis er processen både kort og enkel, uanset om du vælger at beholde din nuværende elaftale eller skifte til et nyt elselskab. Vi forklarer processen for begge muligheder nedenfor.

Jeg skal flytte og vil gerne beholde mit elselskab

Du kan sagtens få din elaftale med over på din nye adresse. Det koster dig ikke noget og er ikke besværligt. Det eneste, du skal sørge for, er at informere dit elselskab senest 10 dage inden flytningen og tidligst 2 måneder før. Det er lidt forskelligt fra elselskab til elselskab, hvordan de ønsker at blive kontaktet. Hvis du gerne vil være sikker på, at informationen bliver behandlet i tide, er det en god idé at ringe.

Jeg skal flytte og vil gerne skifte elselskab

Hvis du tidligere har skiftet elselskab, ved du sikkert, at du kun behøver at kontakte det nye selskab, du ønsker at skifte til. Når du skal flytte, skal både dit nuværende selskab og det, du ønsker at flytte din aftale til, have besked. Det skyldes, at dine oplysninger ændrer sig ved flytning. Hvis du blot skifter elselskab uden at indmelde din adresseflytning, får dit nye selskab altså din gamle adresse.

Opsummering

Giv dit elselskab besked om, at du skal flytte senest 10 dage inden og tidligst 2 måneder før flyttedatoen. Det gælder uanset, om du vil flytte din elaftale eller have en ny. 

Tænksom kvinde

Hvad sker der, hvis du glemmer at melde flytning?

Det kan føre til mange udfordringer og bøder eller regninger, hvis du ikke giver besked til diverse instanser om din flytning.

Hvis du ikke melder flytning på borger.dk

Melder du ikke din flytning på borger.dk, senest fem dage efter du er flyttet, risikerer du at få en bøde. Det er op til din kommune at beslutte, om de vil forlænge fristen eller sende en bøde.

Desuden kan manglende eller forsinket anmeldelse af flytning medføre problemer med at modtage post, valgkort og andre vigtige dokumenter. I værste fald kan det også få konsekvenser for dine sociale ydelser og skattemæssige forhold.

Hvis du ikke melder flytning til dit elselskab

Der er flere forskellige ulemper, når du glemmer at melde flytning til dit elselskab.

Betaling for el på den gamle adresse

Du risikerer at fortsætte med at betale for elforbruget, selvom du ikke længere bor der. Dette kan blive dyrt, især hvis de nye beboere har et højt elforbrug.

Manglende el på den nye adresse

Du kan også risikere at stå uden strøm, når du flytter ind. Dette kan betyde, at du ikke har lys, varme eller strøm til dine apparater, før tilmeldingen er på plads.

Bøder eller ekstra gebyrer

Nogle elselskaber opkræver gebyrer for sen afmelding eller tilmelding, hvilket kan resultere i ekstra udgifter.

Rod i regningerne

Udeblivelsen af en korrekt flyttemelding kan skabe rod i dine regninger og betalingsaftaler, hvilket kan være besværligt at få styr på bagefter.

Kvinde der sidder i sofa og ordner noget med sit betalingskort på en tablet

Hvordan melder du flytning hos Power Fuel?

Hos Power Fuel gælder der nøjagtigt samme regler som for alle andre elselskaber. Hvis du skal skifte adresse, skal du derfor ringe til os og give besked senest 10 hverdage før du flytter.

Du kan med fordel ringe til os i god tid. Vi sidder klar på telefonerne alle hverdage mellem 8-17 (fredag 8-16).

Står du overfor en flytning og vil gerne skifte til Power Fuel?

Når du har meldt din flytning til dit nuværende selskab, er det nemt at skifte. Klik på knappen herunder og udfyld dine oplysninger. Så klarer vi resten for dig og sørger for, at du får billig strøm til din nye adresse, når du flytter ind.

Få en billig strømaftale i dag

Det har stor betydning for din elregning, hvilket selskab du vælger. En flytning er en oplagt mulighed for at revurdere din elaftale. Måske der er penge at spare?

Hos Power Fuel kan vi tilbyde dig en fordelagtig strømaftale til kun 29. kr i abonnement med et lille tillæg pr. kWh på kun 5 øre.

Du kan læse mere om billig strøm her.

 

3 fordele ved en elaftale hos Power Fuel

ingen binding

variabel elpris 

intet oprettelsesgebyr.

Skærpede flytteregler

Tiden går. Måske er det mange år siden, du sidst skiftede adresse. Du skal være opmærksom på, at der i 2018 – som en del af en generel stramning af forsyningslovgivningen – blev indført skærpede regler i forbindelse med flytning.

Det indebærer, at det ikke længere er muligt at melde flytning med tilbagevirkende kraft. Formålet med reglerne er at minimere risikoen for uoverensstemmelser mellem forbrugere og elselskaber.

Med vores refusionsaftale får du:

✓ Få refusion på 76 øre / kWh – tilvælg vores el- og refusionsaftale og få den fulde refusionssats på 95 øre / kWh.

✓ Kundeservice som har åbent 24/7

✓ Automatisk planlægning af ladning

✓ Følg dit forbrug time for time i vores app

 

Hvad er en premium installation?

Du vil blive kontaktet af vores installationsteam indenfor 2 arbejdsdage i hverdagene i tidsrummet kl. 8.00-15.00

Vores premium installation indeholder:

✓ Kørsel til adressen (tillæg ved ikke bro-faste øer).

✓ Oplægning af 10 meter 5G4mm kabel

✓ (Kablet mellem din eltavle og ladestanderen)

✓ Installation af sikring i din eksisterer eltavle.

✓ Opsætning og montering af din ladeboks.

✓ Konfigurering og test af din ladeboks.

✓ Gennemgang af hvordan din ladeboks virker med Power Fuel App.

Læs også den fulde beskrivelse her:

powerfuel.dk/premium-installation

Udskiftning af eksisterende ladeboks

Har du bestilt en udskiftning af eksisterende ladeboks, nedtager vi din eksisterende ladeboks og sætter din nye ladeboks op samme sted. Vores elektriker konfigurerer og tester iht. gældende lovgivning.

Hvad indeholder en el- og refusionsaftale?

Hej, beklager at siden ser lidt speciel ud – Vi arbejder på det

08/04-2024

Kontakt os

Udfyld formularen og så vender vi tilbage til dig.