Batteri til elbil | Vedligehold af elbilbatteri | Power Fuel

Hold batteriet til din elbil i topform

Du har måske købt en elbil, fordi det er fremtidens bil, og fordi elbiler er miljøvenlige og ofte også billigere at køre i samlet set, når alle omkostninger lægges sammen. Omvendt ved du også, at hvis batteriet i din elbil dør og ikke længere kan lades op, at det forurener utrolig meget. 

Derfor vil du gerne holde din elbils batteri i optimal tilstand så længe, som det overhovedet er muligt.

I det her indlæg skal vi blandt andet se nærmere på, hvordan batteriet til en elbil virker. Vi kommer desuden til at besvare nogle hyppigt stillede spørgsmål om netop elbilers batterier. 

Hvordan holder jeg min elbils batteri stærkt?

Hvis du overordnet set spurgte elbilens batteri, hvad det selv foretrak, ville det helst ligge et sted mellem 30-80 % opladet. Det ville altså holde sig fra yderpunkterne i begge ender. På den måde vil det ældes langsommere. 

Et elbilbatteri vil desuden foretrække at blive ladet langsomt op – som du fx gør, når du oplader din elbil hjemme – frem for lynladninger hver gang. Lynladninger er nemlig mere slidsomme på batteriet i elbilen. Det skyldes den høje effekt. 

Høj effekt slider både på elbilbatteriet, når det er effekt ind og effekt ud af batteriet. Det betyder, at vild og voldsom kørsel, hvor batteriet tappes hurtigt, også giver mere slitage på elbilens batteri end rolig, afmålt kørsel.

Hvad betyder SOC (State of Charge)?

‘State of Charge’ er en betegnelse for, hvor meget strøm der er på et batteri. Det svarer cirka til, når man tjekker, hvor meget benzin der er tilbage på en forbrændingsbil. Det er et hot emne, som diskuteres meget i forbindelse med elbiler – ofte kombineret med tvivlen om, hvorvidt man skal lade sin elbil 100 % op hver gang (det kommer vi tilbage til). Det er oppe i diverse fora og medier, fordi det har en stor betydning for levetiden på batteriet i din elbil. Læs punktet om at lade elbilbatteriet op til 100 % hver gang for at blive klogere på dos and don’ts her.

Må jeg godt klatlade min elbil?

Svaret er ja. Du må gerne klatlade batteriet i din elbil. Litium-ion-batterier kan sagtens tåle klatladning.

Det er dog en fordel at klatlade batteriet så ofte som muligt på en langsom oplader. En lynladning slider nemlig hårdere på din elbils batterikapacitet end en langsom opladning.

Må jeg lade min elbil op til 100 % hver gang?

Ja, men med modifikationer. Måske har du hørt, at du ikke må lade din smartphone op til 100 % batteri hver gang. Det er også korrekt. Det har et batteri som udgangspunkt nemlig ikke godt af, men styringen i et elbilbatteri er langt bedre end i for eksempel smartphonebatterier. Derfor kan et bilbatteri til elbiler sagtens tåle at blive ladet 100 % op hver gang. Og i realiteten er elbilens batteri sådan indrettet og styret, at det faktisk er forhindret i at lade op til 100 %. Det betyder, at selvom der står 100 % opladet, vil der i praksis stadig være noget råderum, du ikke kan benytte af sikkerhedsmæssige hensyn. Det samme gælder et helt afladet batteri.

Faktum er, at det ikke skader et elbilbatteri at blive ladet fuldt op, men det har til gengæld ikke godt af at forblive fuldt opladet i længere tid. Frakobl derfor bilen, når den er helt ladet op, og brug så det batteri, du har ladet op. Lad ikke din elbil stå med fuldt opladet batteri. 

VIGTIGT! Undgå især også at efterlade din fuldt opladede elbil i solen. Den største degradering af elbilbatteriets levetid finder nemlig sted ved høj SOC og høj temperatur.

Hvad koster et batteri til en elbil?

Det er ikke helt enkelt at svare på, hvad et nyt batteri til en elbil koster. Heldigvis er det sjældent nødvendigt, men for at få det mest korrekte svar må du have fat i et relevant bilværksted. Som tommelfingerregel skal du dog regne med, at udskiftning af et bilbatteri vil ligge mellem 50.000 og 150.000 kroner. Men igen skal det nævnes, at det sjældent vil komme på tale, før din elbil har kørt i hvert fald 300.000 km. 

Hvad sker der med et batteri til elbil, når det er dødt og skal udskiftes?

De batterier, der anvendes til elbiler i dag, kan holde i rigtig mange år. Nogle af de allernyeste elbilbatterier har en levetid på op til 50 år (i teorien). Men på et tidspunkt vil det være nødvendigt at udskifte batteriet i elbilen. Langt de fleste dele kan heldigvis genanvendes til noget andet. Det betyder, at man udvinder de råstoffer, der er i batterierne.

Produktion af batterier til elbiler udvikler sig hele tiden og har stort fokus på forurening. Forhåbentlig vil vi derfor se, at fremtidens elbilbatterier i endnu højere grad er uskadelige for miljøet.

Vi håber, at dette indlæg var en hjælp, og at du er klar til at forkæle og passe rigtig godt på batteriet i din elbil nu.

Med vores refusionsaftale får du:

✓ Få refusion på 76 øre / kWh – tilvælg vores el- og refusionsaftale og få den fulde refusionssats på 95 øre / kWh.

✓ Kundeservice som har åbent 24/7

✓ Automatisk planlægning af ladning

✓ Følg dit forbrug time for time i vores app

 

Hvad er en premium installation?

Du vil blive kontaktet af vores installationsteam indenfor 2 arbejdsdage i hverdagene i tidsrummet kl. 8.00-15.00

Vores premium installation indeholder:

✓ Kørsel til adressen (tillæg ved ikke bro-faste øer).

✓ Oplægning af 10 meter 5G4mm kabel

✓ (Kablet mellem din eltavle og ladestanderen)

✓ Installation af sikring i din eksisterer eltavle.

✓ Opsætning og montering af din ladeboks.

✓ Konfigurering og test af din ladeboks.

✓ Gennemgang af hvordan din ladeboks virker med Power Fuel App.

Læs også den fulde beskrivelse her:

powerfuel.dk/premium-installation

Udskiftning af eksisterende ladeboks

Har du bestilt en udskiftning af eksisterende ladeboks, nedtager vi din eksisterende ladeboks og sætter din nye ladeboks op samme sted. Vores elektriker konfigurerer og tester iht. gældende lovgivning.

Hvad indeholder en el- og refusionsaftale?

Hej, beklager at siden ser lidt speciel ud – Vi arbejder på det

08/04-2024

Kontakt os

Udfyld formularen og så vender vi tilbage til dig.