Boligforeninger har indset, at ladestandere efterhånden er lige så vigtige for beboerne som fibernet og en god legeplads
Power Fuel, der har specialiseret sig i at etablere ladeinfrastruktur til blandt andet boligforeninger og virksomheder, har haft et ualmindeligt travlt efterår.
Elbiler er fremtiden.
Men for de godt 1,5 millioner danskere, der bor i etageejendomme, række-, kæde- og dobbelthuse, kan det fortsat være noget omstændigt at skifte benzin- eller dieselbilen ud med en elbil, fordi man ofte ikke har adgang til ladestandere.
Det er der dog for alvor ved at blive lavet om på nu, lyder det fra Jacob Axeltoft, der er CEO i startup-virksomheden Power Fuel, der har specialiseret sig lade infrastruktur til blandt andet boligforeninger og virksomheder.
– Siden årsskiftet, hvor staten frigav den første målrettede pulje til etablering af ladestandere i boligforeninger, er interessen mere eller mindre eksploderet. Mange boligforeningen har været ret afventende for at se, hvilken vej udviklingen går. Nu er det åbenlyst for de fleste bestyrelser, at anlægget skal etableres før eller siden – ladestandere er efterhånden lige så vigtige for boligforeningerne som fibernet og en god legeplads, siger Jacob Axeltoft.
Siden årsskiftet har Power Fuel etableret godt 50 anlæg.
– Vi har syvdoblet antallet af brugere på vores platform siden årsskiftet. Det havde vi ikke regnet med på dette tidspunkt sidste år, siger han.
Stemningen er vendt
Jacob Axeltoft mener, at de statslige puljer har stor indflydelse på interessen for at etablere ladestandere i forbindelse med etageejendomme og boligforeninger. Men han tror faktisk mere på, at det i højere grad er et udtryk for en generel interesse for ladeinfrastruktur, der får bestyrelserne i boligforeningerne til at vende tommelfingeren opad.
– Det er selvsagt ikke gratis at etablere ladestandere ved parkeringspladserne i en boligforening. Derfor kræver det lidt mere end en enkelt eller to entusiastiske elbilsejere i boligforeningen. Nu viser undersøgelser imidlertid, at mere end halvdelen af danskerne anser det som overvejende sandsynligt, at de vælger en elbil næste gang, de køber bil. Derfor vil der også være langt flere medlemmer af boligforeningerne, som rækker hånden i vejret, når der skal stemmes om ladestandere, siger Jacob Axeltoft.
Nye puljemillioner
Umiddelbart er der ikke noget, der tyder på, at Jacob Axeltoft og kollegerne får mindre at lave det kommende år.
Folketinget har besluttet at øremærke 90 millioner kroner til etablering af ladestandere i boligforeninger i 2023-2025. Det betyder, at en boligforening kan få dækket op til 25 procent af udgifterne til etablingen af et anlæg.
– Samtidig vil interessen og behovet for opladning stige. Der er ikke meget ved at skulle trække en ledning ud fra anden sal for at få sin elbil ladet op over natten. En bil skal give frihed, og derfor er ladeinfrastrukturen i boligforeningerne præcis lige så vigtig som hjemme på villavejene, siger Jacob Axeltoft.
Tidligere på året investerede energiselskabet Velkommen i Power Fuel med henblik på at sikre ladestandere til energiselskabets privatkunder. Det har vækstet Power Fuels privatkunde-forretning med 1.000 procent i 2022.