Hvad er refusion? | Power Fuel |

Refusion

I dette indlæg skal det handle om, hvad refusion er og hvordan man som privatkunde kan få den. Hvem laver reglerne og hvordan skal de efterleves? Disse svar finder du nogen af nedenfor.

Refusion af elafgift betyder kort sagt, at du som elbilsejer med en privat ladeboks kan få refunderet et hvis beløb af den betalte strøm. Denne refusionsmulighed er indført som et led i udviklingen mod en grønnere fremtid. På den måde bliver det mere attraktivt for privatpersoner at udskifte diesel- og benzinbilen, som er store CO2-syndere, med et mere bæredygtigt alternativ. Refusionsmuligheden gør det altså billigere for dig at vælge elbilen, som en mere klimavenlig løsning.

Godtgørelsen i Finansloven blev i 2020 forlænget, så man til udgangen af 2030 kan få refunderet elafgift. Dette betyder også, at der fortsat i de næstkommende år kan være mange penge at spare som elbilsejer.

Pr. 1. juli 2023 er refusionssatsen opdateret. Dette betyder, at du vil få refunderet 87 øre pr. opladt kWh på din private ladestander. Det kan hurtigt blive mange penge, der er tale om. Penge som du kan spare, hvis du får søgt refunderet elafgift. Det er dog vigtigt at man husker at søge refusionen, fordi det er ikke noget, som sker automatisk. Dette er fra start 2024 ændret til 95 øre pr. opladt kWh på din private ladestander.

Som en del af Power Fuels refusionsaftale søger vi refusion af elafgiften for dig. På den måde skal du blot slappe af og koncentrere dig om, at nyde din elbil og opladning med privat ladestander, mens du automatisk får refunderet en betydelig mængde af elafgiften. Refusionen bliver opgjort og udbetalt hvert kvartal. Hvis din husstand har elvarme, varmepumpe eller solceller er du ikke berretiget til refusion. Til gengæld kan du nemt administrere strømmen ved hjælp af Solar Manager, som du kan læse meget mere om her.

Jeg er i tvivl om hvad jeg skal vælge

Ved køb af ladeboks har du 3 muligheder.

1. Ja tak, jeg ønsker en el- og refusionsaftale

Power Fuel anbefaler en el- og refusionsaftale ved køb af ladeboks.

Her får du en elaftale med variabel pris uden skjulte gebyrer.

Prisen pr. kWh får du til indkøbspris, samt et tillæg på 0,20kr/kWh.

Du får også en refusionsaftale på 95 øre i refusion pr. opladt kWh ved brug af vores Power Fuel app.

Vi håndterer at din refusion håndteres og trækkes fra din elregning, så alt bliver samlet ét sted.

Du vil modtage særskilt ordrebekræftelse på din elaftale efter tilmelding, hvor du kan læse betingelserne igennem.

2. Ja tak, jeg ønsker kun en refusionsaftale

Med Power Fuels refusionsaftale får du 95 øre i refusion pr. opladt kWh. Uden særligt krav om at tegne elaftale og uden binding. 

2. Nej tak, jeg ønsker ikke en service og refusionsaftale.

Du får tilsendt ladeboksen direkte til dig, uden ekstra aftale.

Hvis du har bestilt ladeboks med installation:

  1. Vi kontakter dig for at aftale tidspunkt for installationen. 
  2. Vores koordinator screener for opsætning af ladeboks.
  3. Vi ankommer på aftalt tidspunkt og installere ladeboksen.
  4. Vi kører først når det virker.

Hvad er en standard installation?

Du vil blive kontaktet af vores elektriker indenfor 48 timer i hverdagene i tidsrummet kl. 8.00-15.00

Power Fuels ladeløsning til private, sikrer en godkendt installation af dygtige elektrikere.

I vores standard installation klargøres din installation til 11kW,  det vil sige, vi installerer 5G4mm kabel.

Din nuværende installation skal overholde gældende lovgivning.

Vores elektrikere installerer en 16 ampere sikring, da en typisk husinstallation er forsikret med 25 ampere i vejen fra Netselskabet. Opgradering af sikringen til 32 ampere (22kW), er en ekstra ydelse vores installatørpartner vil opkræve.

Vores standard installation indeholder:

  • Kørsel til adressen (tillæg ved ikke bro-faste øer).
  • Oplægning af 10 meter 5G4mm kabel.
  • Installation af sikring i din eksisterer eltavle.
  • Opsætning og montering af din ladeboks.
  • Konfigurering og test af din ladeboks.
  • Gennemgang af hvordan din ladeboks virker med Power Fuel App.

Evt. gravearbejde skal foretages inden installation af din ladeboks. Kabelrenden skal være 40 cm. dyb og 25 cm. bred. Vores installationspartner skal oplyses herom, inden de ankommer til adressen og minimum 2 dage før.

Er der ikke tilstrækkelig 4G i dit område, skal din husstand stille wifi til rådighed. Hvis grænseværdien overstiger -75 dBm anbefaler vi konfigurering til wifi. Såfremt signalet ikke er tilstrækkeligt, vil vores montører tilbyde køb af en wifi-extender til montering i din 230V stikkontakt.

Læs også den fulde beskrivelse her:

https://powerfuel.dk/hvad-er-en-standardinstallation/

 

Udskiftning af eksisterende ladeboks

Har du installeret en ladeboks udført af en autoriseret elinstallatør, skal du blot bestille en udskiftning, som indebærer følgende:

  • Autoriseret etableret installation af eksisterende boks.
  • Demontering af eksisterende boks.
  • Der skal være et foransiddende RCCB (kombirelæ enten 16A eller 20A).
  • Montering, tilslutning, konfiguration og test af den nye ladeboks.
  • Gennemgang af ladeboksen og Power Fuel app.

 

Få 500 kr. rabat, hvis du tegner en refusions- og elaftale hos Velkommen

Når du klikker boksen med rabatten af, vil dine oplysninger blive sendt til Velkommen og blive brugt til at oprette aftalen.

Ved at oprette en refusions- og elaftale hos Velkommen, vil du få en grøn elaftale og modtage din refusion gennem din elregning.

Velkommen tilbyder en refusions- og elaftale med variabel pris uden skjulte gebyrer. Prisen pr. kWh er indkøbsprisen på den nordiske elbørs, samt et tillæg på 0,1875 kr./kWh. Det koster kun 49 kr./mdr og oprettelse er selvfølgelig gratis.

Du vil umiddelbart efter dit køb her på siden modtage din ordrebekræftelse fra Velkommen. Ved køb acceterer du Velkommens forretningsbetingelser, som du finder her: https://www.Velkommen.dk/el/forretningsbetingelser/

Kontakt os

Udfyld formularen og så vender vi tilbage til dig.