Hvilket ladestik passer til min elbil? | Typer af ladestik | Power Fuel

Ladestik til elbil: Hvilket ladestik passer til min elbil?

I dette indlæg skal det handle om, hvordan du lader din elbil, og hvordan du ved, om en ladestander med eller uden kabel passer til din elbil. For hvordan er det lige med de forskellige ladestik, ladekabler og opladere til elbiler? Hvorfor er der overhovedet forskel, og hvad er i realiteten forskellen mellem ladestik til elbiler?

Det ideelle ville naturligvis være, at alle fabrikanter af elbiler kunne blive enige om en basisstandard for opladning af elbiler – et ladestik til elbil, som passede til alle elbiler. Sådan ser det desværre ikke ud i virkeligheden, og de forskellige ladestik til elbil lader fx ikke lige hurtigt op.

Den gode nyhed er, at det heldigvis ikke kan lade sig gøre at koble et forkert ladestik til din elbil. Og lad os så se på, hvilke ladestik der findes.

Ladestiktyper til elbiler

Når du køber elbil i Danmark, medfølger der et ladekabel med ladestik til elbil i. Det vil langt oftest være et type 2-ladestik, da det er et europæisk standardladestik til opladning af elbil med vekselstrøm.

Der findes elbil-ladestik af mange typer. Her gennemgår vi dem alle en for en.

Type 1-ladestik

Ladestikket af type 1 er enkeltfaset. Det kan forsyne den kompatible elbil med enfaset vekselstrøm (AC).

Det betyder med andre ord, at det tager mange timer at lade din elbil fuldt op med et type 1-ladestik, som kun kan levere maksimalt 7,4 kW. Ofte er forsyningen endda lavere og ligger på omkring 3,7 kW.

Type 1-ladestik er mest udbredt på elbiler, der er produceret i Asien eller i USA. Det ses altså kun sjældent i Danmark.

Har din bil et type 1-ladestik, skal du bruge et ladekabel med type 1 i den ene ende (til din el-/hybridbil) og et type 2-ladestik i den anden. På den måde kan du lade ved en ladestander med det mere udbredte type 2-ladestik.

Type 2-ladestik

Type 2-elladestikket er det mest udbredte på elbiler, især inden for Europas grænser. Det forsyner din elbil med både enfaset og trefaset vekselstrøm (AC). Type 2-ladestikket kan maksimalt bruges til at levere op til 50 kW.

Et type 2-ladestik kan også bruges til jævnstrøm (DC). Det er dermed et meget brugbart og fleksibelt ladestik med mange muligheder.

Ladestik af type 2 kan bruges ved stort set alle ladestandere i Danmark og resten af Europa.

CCS-Combo

CCS-Combo (Combo Charging System) er den nye standard i Europa, som satses på fremadrettet. Ladestikket af typen CCS er baseret på type 2-ladestik og er således en videreudvikling heraf. Det betyder fx, at du kan nøjes med at bruge den øverste del af opladeren, som er identisk med et type 2-ladestik, når der ikke skal hurtiglades.

CCS-Combo-ladestikket er det ladestik til elbiler, der på nuværende tidspunkt giver mulighed for den hurtigste lynladning, da det kombinerer opladning af AC- og DC-strøm i ét ladestik. Og du vil møde det på de fleste lynladestandere i Danmark.

CHadeMO

CHadeMO-ladestik er til hurtigopladning. Det ses primært på asiatisk (hovedsageligt japansk) producerede elbiler. Det findes derfor kun på et begrænset antal elbiler i Europa.

I CHadeMO bruges kun jævnstrøm, og biler med CHadeMO-ladestik skal derfor have et separat stik til vekselstrøm. De fleste hurtigladere af CHadeMO-typen leverer i praksis op til 50 kW.

Industrikontakt CEE

En industrikontakt – også kaldet et CEE-stik – kan også bruges til at oplade din elbil med en- eller trefaset vekselstrøm. Du får dog behov for et overgangsstik eller et mellemkabel, der passer til din bil i den ene ende.

Industrikontakten skal ses som en meget kraftig version af en almindelig stikkontakt med jordforbindelse. Der er forskel på, hvor mange kW de kan levere.

Almindelig stikkontakt – også kaldet mormorstikket

Dette ladestik til elbiler følger med nogle elbiler som en nødløsning. Det kan kun trække den mængde strøm, der svarer til, hvad en elkedel bruger. Du bruger altså ladestikket med ledning i en almindelig stikkontakt.

Grunden til, at det kun bør bruges i nødstilfælde, er blandt andet på grund af sikkerheden – eller rettere den manglende sikkerhed. Almindelige stikkontakter i en husholdning er ikke lavet til at trække store mængder strøm i længere tid ad gangen. Hvor tidligere nævnte elkedel kun er tændt i nogle få minutter, tager det altså et døgn eller mere at lade elbilen med denne metode. Det kan være farligt.

Nogle gange kan du købe en oplader til elbilen med. Det vil ofte være denne type mormorlader eller transportabel-oplader til elbiler, der er tale om. Så overvej en ekstra gang, før du tænker, at det er smart og uundværligt.

Et tip til dig, der ynder at tage på langfart i din elbil, er aldrig at køre dit batteri helt fladt. På den måde har du mulighed for at køre videre til næste ladestander, hvis det viser sig, at ladestikket ikke passede til din elbil alligevel. Du kan i øvrigt læse mere om, hvordan du passer bedst på elbilens batteri her.

Ved køb af ladeboks har du 2 muligheder.

1. Ja tak, jeg ønsker service og refusion.

Ved valg af service kan du føle dig tryk i dit køb, hvis nu uheldet er ude. Vi er altid tilgængelig for dig, og sikrer at din ladeboks fungerer.

Med Power Fuels refusionsaftale får du 95 øre i refusion pr. opladt kWh. Uden særligt krav om at tegne en elaftale og uden binding.

Kort fortalt, her er hvorfor du skal vælge service- og refusionsaftale

Refusion er en tilbagebetaling af et beløb på 95 øre pr. kWh, som du bruger til opladning af din elbil.

Hvis du bruger 300 kWh på at lade din elbil, så sikrer vi at du får din refusion der svarer til 285 kr. inkl. moms.

Dette tiltag er lavet af staten, men du skal aktivt søge om refusion for at få det ud fra dit forbrug – Det kan være en masse bekymringer, rettelser og spild af din tid at håndtere og dobbelttjekke.

Alt det kan vi håndtere for dig automatisk, så du er sikret at din refusion gennem vores refusionsaftale.

2. Nej tak, jeg ønsker ikke en service- og refusionsaftale.

Du får tilsendt ladeboksen direkte til dig, uden ekstra aftale.

Hvis du har bestilt ladeboks med installation:

Vi kontakter dig for at aftale tidspunkt for installationen.

Vores koordinator screener for opsætning af ladeboks.

Vi ankommer på aftalt tidspunkt og installere ladeboksen.

Vi kører først når det virker.

Hvad er en standard installation?

Du vil blive kontaktet af vores installationsteam indenfor 2 arbejdsdage i hverdagene i tidsrummet kl. 8.00-15.00

Power Fuels ladeløsning til private, sikrer en godkendt installation af dygtige elektrikere.

I vores standard installation klargøres din installation til 11kW,  det vil sige, vi installerer 5G 4mm kabel.

Din nuværende installation skal overholde gældende lovgivning.

Vores elektrikere installerer en 20 ampere sikring, da en typisk husinstallation er forsikret med 25 ampere i vejen fra Netselskabet. Opgradering af sikringen til 32 ampere (22kW), er en ekstra ydelse vores installatørpartner vil opkræve.

Vores standard installation indeholder:

  • Kørsel til adressen (tillæg ved ikke bro-faste øer).
  • Oplægning af 10 meter 5G4mm kabel
    (Kablet mellem din eltavle og ladestanderen)
  • Installation af sikring i din eksisterer eltavle.
  • Opsætning og montering af din ladeboks.
  • Konfigurering og test af din ladeboks.
  • Gennemgang af hvordan din ladeboks virker med Power Fuel App.

Evt. gravearbejde skal foretages inden installation af din ladeboks. Kabelrenden skal være 40 cm. dyb og 25 cm. bred. Vores installationspartner skal oplyses herom, inden de ankommer til adressen og minimum 2 dage før.

Er der ikke tilstrækkelig 4G i dit område, skal din husstand stille wifi til rådighed. Hvis grænseværdien overstiger -75 dBm anbefaler vi konfigurering til wifi. Såfremt signalet ikke er tilstrækkeligt, vil vores montører tilbyde køb af en wifi-extender til montering i din 230V stikkontakt.

Læs også den fulde beskrivelse her:

https://powerfuel.dk/hvad-er-en-standardinstallation/

Udskiftning af eksisterende ladeboks

Har du installeret en ladeboks udført af en autoriseret elinstallatør, skal du blot bestille en udskiftning, som indebærer følgende:

  • Autoriseret etableret installation af eksisterende boks.
  • Demontering af eksisterende boks.
  • Der skal være et foransiddende RCCB (kombirelæ enten 16A eller 20A).
  • Montering, tilslutning, konfiguration og test af den nye ladeboks.
  • Gennemgang af ladeboksen og Power Fuel app.

Hvad indeholder en el- og refusionsaftale?

Hej, beklager at siden ser lidt speciel ud – Vi arbejder på det

08/04-2024

Kontakt os

Udfyld formularen og så vender vi tilbage til dig.